بقعه متبركه امام زادگان سيد ابراهيم وسيد اسماعيل (ع)

بقعه مباركه امامزادگان سيد ابراهيم و سيد اسماعيل (ع)در جنوب شرقي تهران، قلعه دولت آباد واقع شده است. نسب آن بزرگواران را به امام موسي كاظم (ع) مي رسانند. بناي بقعه به صورت مربع مستطيل و تك اتاقي معمولي و فاقد گنبد و سازه آن فلزي است كه به تازگي توسط مردم محل و خيرين احداث گرديده است. زير بناي كلي محوطه 120 متر و حرم 60 متر مربع است. ضريع آن چوبي و بدون شيشه محافظ و داراي قفل است. زائرين بقعه عمدتاً از اهالي اين منطقه مي باشند بقعه داراي امكانات رفاهي است. در چند سال گذشته به همت اعضاي شوراي شهر و متوليان و خيرين اين امامزادگان بازسازي اساسي در ساختمان محوطه صورت پذيرفته است.  

 

بعقه متبركه امامزاده بي بي رقيه (س)

بعقه متبركه امامزاده بي بي رقيه كه از نوادگان امام هفتم شيعيان حضرت امام موسي كاظم (ع) و خواهر امامزادگان ابراهيم و اسماعيل (ع) است در روستاي تبائين،‌بين كهريزك و اتوبان قم ـ تهران واقع گرديده است. بناي بقعه محقر و نوساز ايشان، داراي گنبد كوچك ضربي سيماني و يك ورودي است. نماي ورودي تماماً كاشي شطرنجي جديد سبز فام است و نام صاحب بقعه بر بالاي آن بركاشي كوچك لاجوردي نقش بسته و نيز در طرفين درب ورودي دو كتبه عمودي كوتاه به خط نستعليق بر كاشي لاجوردي وجود داردكه بر يكي حديث: ( كلمه لا اله الاالله حصني....) و بر ديگري اين شعر نوشته شده است:علي الله في كل امورتوكلي و في الخمس اصحاب الكساء توسلي 

در ميان حرم مطهر كه 16 متر مربع وسعت آن است مقبره امامزاده به صورت مرتفع نمايان است كه با پارچه هاي سبز و چند عدد گلدان مزين شده است.ديوارهاي حرم سفيدكاري و رنگ آميزي شده است. در سال 1382 ضريح هشت ضلعي با طرح مشبك با روكش آب طلا بر روي مرقد مطهر نصب گرديده است. ضمناً با اضافه شدن ملك مسكوني مجاور به حرم امامزاده توسط باني خير، نسبت به توسعه آن اقدام شده است.



6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0